خبرگزاري دانشجويان ايران - قزوين
سرويس: سياسي
محمد بستهنگار گفت: بازرگان 40 سال قبل جامعه مدني را به زبان ساده بيان كرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محمد بستهنگار كه در قزوين سخن ميگفت، اظهار داشت: بازرگان 40 سال قبل جامعه مدني را مطرح كرد و به دنبال تشكيل سازمانهاي صنفي بود.
وي ادامه داد: بازرگان به دموكراسي اعتقاد داشت. او بنيانهاي مذهبي داشت و با تحصيل در غرب، علم و آزادي را با دينداري پيوند زد.
پژوهشگر تاريخ معاصر ايران افزود: مرحوم بازرگان به دنبال راهكار عملي براي اجرايي كردن دموكراسي بود.
اين فعال سياسي ادامه داد: دموكراسي و مشاركت اجتماعي در زندگي بازرگان نمود عيني داشت.
وي گفت: مرحوم بازرگان از مدافعان دخالت روحانيت در عرصه اجتماع و سياست بود.
بستهنگار افزود: مرحوم بازرگان در سخنراني سال 1339 از عدم حضور روحانيت در عرصه سياست و اجتماع انتقاد كرد و حضور روحانيون در اين عرصه را خواستار شد.
وي ادامه داد: بازرگان تلاش زيادي براي حضور روحانيت در عرصهي سياست و اجتماع انجام داد؛ اما ميگفت روحانيت از حق ويژه برخوردار نيست.
بستهنگار همچنين با اشاره به دوران پس از انقلاب گفت كه بازرگان مدافع جمهوري دموكراتيك اسلامي بود، چراكه بسياري از حكومتهاي جمهوري بودند كه دموكراتيك نبودند.
اين فعال سياسي در پايان بازرگان را مدافع بزرگ آزادي، دموكراسي و حقوق بشر خواند و يادآور شد: وي همواره تلاش كرد تا چهرهاي دموكراتيك از اسلام به نمايش بگذارد.
علي شاملو نيز در اين مراسم با عنوان بازرگان مدافع بزرگ آزادي، مرحوم بازرگان را يك تكنوكرات مسلمان تصوير كرد.
advertisement@gooya.com |
|
وي گفت: بازرگان دو بار در تاريخ دولت ايران ظهور كرد كه هر دو بار نيز حضورش موقت بود؛ يكي سال 1330 و ديگري 27 سال بعد در مقام نخست وزير دولت موقت.
اين فعال سياسي اضافه كرد: تمام تلاش بازرگان براي آزادي بود. او هيچگاه از آزادي غفلت نكرد و آزادي را آزادي مخالف ميدانست.
وي در بخش ديگري از سخنان خود، استبداد ديني را مصيبتبارترين انواع استبداد قلمداد كرد و گفت: حاكمان مستبد، عقل را تحقير ميكنند و انسانها را از دريافت حقايق باز ميدارند.
شاملو، نفاق، دورويي و اختلاف طبقاتي را حاصل اين نوع از استبداد عنوان كرد.
وي در پايان گفت: بازرگان همواره ميگفت آزادي نه دادني است، نه گرفتني، بلكه يادگرفتني است.