خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي
جمعي از مديران مسوول مطبوعات كشور با حجتالاسلاموالمسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور سابق و رييس موسسه بينالمللي گفتوگوي فرهنگها و تمدنها ديدار كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجتالاسلاموالمسلمين سيدمحمد خاتمي در اين ديدار با اشاره به زحمات دستاندركاران مطبوعات كشور كه در دوران دشوار منشاء ايجاد جريانهاي فكري بودهاند، گفت: «مطبوعات سعي ميكنند چراغ بيداري جامعه را همواره روشن نگه دارند.»
سيدمحمد خاتمي ضمن يادآوري دوران 200 ساله تماس جامعه ايران با غرب و آشنايي با پديدههاي تمدني آن، گفت: «تنش بين دو ديدگاه نفي كامل تجدد و پذيرش مطلق تجدد واقعيت اين دوران است، اما در اين ميان شاهد حركت اصلاحگري نيز بودهايم. يعني حركتي كه با پايبندي بر هويت خود، خواستار نوسازي توامان فكر و جامعه بوده است.»
رييس موسسه بينالمللي گفتوگوي فرهنگها و تمدنها افزود: «در كشاكش جنگ ميان سنت و تجدد، اصلاحات مظلومتر از همه جريانات بوده است و از دلايل ناكامي آن نيز انتظار عجولانه از يك تحول تدريجي و تاريخي را ميتوان برشمرد.»
رييس جمهور سابق ايران، يك تحول تاريخي را متفاوت از برنامه چند ساله اصلاحات دانست و افزود: «در يك دوره تاريخي منشاء تحول اساسي و بنيادي و ديرپا در جامعه ايراني بايد شناخته شود و اين شناخت، امر تدريجي و فرهنگي است كه با امور سطحي و تغييرات روبنايي و جابجايي اين با آن بسيار متفاوت است.»
خاتمي گفت: «با تعريف جديد، اگر تمدن را جنبه سخت افزاري زندگي اجتماعي انسان و فرهنگ را جنبه نرم افزاري آن بناميم، دستاوردهاي فرهنگي متناسب با تمدن اسلامي در هفت، هشت قرن گذشته در ذهن و جان جامعه ما باقي مانده است. اما ديگر از دوران پرفروغ تمدن اسلامي خبري نيست.»
advertisement@gooya.com |
|
رييس موسسه بينالمللي گفتوگوي فرهنگها و تمدنها، فرهنگ را ديرپاتر از تمدن دانست و افزود: «زندگي انسان امروز در كشورهاي اسلامي چه در ر وابط اجتماعي، علم، تكنولوژي و استفاده از ابزار متاثر از تمدن غرب است. در حالي كه فرهنگ ما متفاوت از فرهنگ غرب است و يافتن راه حل اين تضاد، بدون اينكه از زمان خود بيرون برويم و در عين حال از هويت تاريخي خود غفلت نكنيم، بزرگترين رسالت جوامع اسلامي، به خصوص روشنفكران واقعي است.»
خاتمي در پاسخ به سوال مطرح شده كه مقصود از ديالوگ چيست؟ گفت: «بين تمدنها و فرهنگها همواره ديالكتيك و مبادله وجود داشته منتهي اين ديالكتيك جريان ناخودآگاه است و ديالوگ يعني خودآگاهانه كردن ديالكتيك بين فرهنگها و تمدنها.»
رييس موسسه بينالمللي گفتوگوي فرهنگها و تمدنها افزود: «نظريهاي كه ميگويد تاريخ به پايان رسيده باطل است، پايان تاريخ را پايان نوپايي انسان و پايان تحول در زندگي انسان ميدانيم و در برابر آن معتقديم انسان تا هست نوپايي و تحول وجود دارد و به نيازهاي جديد بايد پاسخ داده شود.»
پيش از سخنان حجتالاسلاموالمسلمين سيدمحمد خاتمي، محمد عطريانفر به نمايندگي از مديران مسوول حاضر در اين نشست با تقدير از همت و تلاش دو دوره دولت آقاي خاتمي بر مبناي دفاع و حمايت از آرمانهاي مورد نظر جامعه مدني و مطبوعات آزاد، تامين بستر مناسب براي گسترش فعاليت مطبوعاتي در سالهاي گذشته را جز اقدامات درخشان دوران اصلاحات خواند.
وي افزود: «مردم روشنفكران و نخبگان بيان فرهنگي همراه با صداقت آقاي خاتمي را مبناي تفكري ميدانند كه بايد مورد توجه قرار گرفته و ترويج گردد.»