در سالهاي گذشته امكان فعاليت از نيروهاي ملي-مذهبي سلب شدهاست
تهران- خبرگزاري كار ايران
يك فعال ملي-مذهبي ، گفت : همچنان كه بر هويت ملي و استقلال ايران پايبنديم ، معتقديم كه با حذف مذهب از عرصه عمومي نميتوان به دموكراسي حقيقي دست يافت.
به گزارش خبرنگار "ايلنا" ، محمد بستهنگار كه عصر چهارشنبه در نشست ماهانه اعضاي نهضت آزادي ايران تحت عنوان " ما ايراني، مسلمان و مصدقي" هستيم ، سخن ميگفت ، به تشريح هويت نيروهاي ملي-مذهبي پرداخت و گفت : بعد از جنگ ايران و روسيه سه گرايش در برخورد ايرانيان با فرهنگ و تمدن غرب ايجاد شد.
وي افزود : يك گرايش بر پذيرش بيچون و چراي فرهنگ غرب ، تأكيد داشت و گرايشي ديگر در تقابل با گرايش اول بر رد بيچون و چراي فرهنگ و تمدن غربي صحه ميگذاشت .
بسته نگار با تصريح بر اين كه گرايش سوم معقتد بود كه فرهنگ غربي را هم چون ديگر نظامات فرهنگي بايد در چارچوب فرهنگ خود بومي كنيم ، ادامه داد : مصدق و مدرس سردمدار اين گرايش در دوران پهلوي بودند .
اين فعال ملي-مذهبي با بيان اين كه مصدق معتقد بود كه هر ايراني شرافتمندي بايد بر سه اصل "ايرانيت" ، "اسلاميت" و استقلال كشور تأكيد داشته باشد ، خاطر نشان كرد : پس از شهريور 20 ، اين گرايش توسط بازرگانان و طالقاني رهبري شد.
وي افزود : مهندس بازرگان در زمان تأسيس نهضت آزادي ايران در توضيح هويت اين تشكل گفت ، ما ايراني مسلمان و مصدقي هستيم و اين تفكري بود كه چند سال بعد توانست دكتر شريعتي را به جامعه عرضه كند .
به گفته بستهنگار در انقلاب سال 57 در كنار مرحوم امام كه رهبري سياسي اين انقلاب را بر عهده داشت ، نيروهاي ملي مذهبي به عنوان رهبران فكري انقلاب فعاليت ميكردند .
وي خاطر نشان كرد : اگر چه انقلاب نشأت گرفته از تفكر ملي-مذهبي بود ، اما پس از انقلاب و با استعفاي دولت موقت تفكر ملي-مذهبي مورد هجمه قرار گرفت ، به طوري كه كتابهاي مهندس بازرگان و دكتر شريعتي از كتابخانهها جمعآوري شد و حاميان اين تفكر امكان هيچ گونه فعاليتي را نداشتند.
وي افزود : در آن زمان عدهاي معتقد بودند كه كساني كه اعتقادات محافظهكارانه دارند ، بايد در جناح راست حاكميت و كساني كه ديدگاه چپ دارند ، در جناج چپ حاكميت هضم شوند .
اين فعال ملي-مذهبي با تأكيد ويژگيهاي اين جريان ، گفت : اين تفكر امكان ندارد در تفكرات ديگر حل شود . با وجود هجمههاي سال هاي 59 و 60 اين تفكر توانست به راه خود ادامه دهد .
بستهنگار اعتقاد به حضور مذهب در عرصه اجتماعي و تأكيد بر هويت ملي و استقلال ايران را از اصول تفكر ملي-مذهبي دانست و خاطر نشان كرد : در سالهاي اخير اين تفكر از يك طرف به وسيله كساني كه به سكولاريزم معتقدند و حضور مذهب را در عرصه اجتماعي بر نميتابند و از سوي ديگر به وسيله كساني كه سخن گفتن از استقلال را مطابق با شرايط زماني حاضر نميدانند ، مورد انتقاد قرار گرفته است .
اين فعال ملي-مذهبي در پاسخ به انتقادهاي روشنفكراني نظير "رامين جهانبگلو" و "جواد طباطبايي" ، در تشريح ديدگاه روشنفكران ديني گفت: تفكر ملي-مذهبي و روشنفكري ديني معتقد به حضور دين در عرصه اجتماعي است ، اما اين با دخالت نهاد دين در نهاد قدرت متفاوت است .
advertisement@gooya.com |
|
بستهنگار با بيان اين كه براي اولين بار در سال 71 مهندس بازرگان مطرح كرد كه دين بايد از حكومت جدا باشد و نهاد دين نبايد در نهاد قدرت دخالت كند ، خاطر نشان كرد : در سال هاي اخير اين تفكر توسط روشنفكراني نظير كديور ، علويتبار و حجاريان پيگيري شده است.
وي افزود : امروز بسياري از روشنفكران لائيك منصف در داخل كشور و همين طور روشنفكران غربي معتقدند كه دين را نميتوان از عرصه عمومي حذف كرد.
اين فعال ملي-مذهبي در پايان با اشاره به كتاب موج سوم هانتيگتون بيان كرد : اين متفكر غربي در اين كتاب مذهب را يكي از عوامل موثر در حركت كشورها به سمت دموكراسي دانسته است.